18.3.2015

Toimitusjohtajan pääkirjoitus

Tätä kirjoittaessani aurinko paistaa täydeltä terältä ja kevät etenee vauhdilla. Maamme elää lähes pysähtyneisyyden tilassa ja tuntuu valmistautuvan huhtikuun eduskuntavaaleihin lähes juhlatunnelmissa, käännettä johonkin suuntaan odotellen. Me Securitaksessa keskitymme asiakkaiden palveluun arjessa ja juhlassa, niin lyhyellä kuin pitkällä aikavälillä.

Julkisuudessa on ollut viime aikoina paljon keskustelua työsopimuksissa ns. ”nollatuntisopimusten” oikeutuksesta. Vartiointialan TES:n mukaan nämä tarkoittanevat erikseen töihin kutsuttavien työsopimuksia. Kyseisissä sopimuksissa työntekijällä on oikeus päättää itse, ottaako hän vastaan tarjotun työn vai ei. On luonnollista, että asiakkaat ostavat palveluitamme silloin, kun niitä tarvitsevat. Ja me palvelemme mielellämme asiakaitamme mahdollisimman laajasti ja maksamme henkilöstöllemme palkkaa tehdystä työstä. Me voimme maksaa palkkaa vain siltä ajalta, kun voimme tarjota ja teettää työtä. Kuten tunnettua, palveluita ei voi tehdä varastoon ja ne on vielä pääosin tehtävä siellä missä asiakas niitä tarvitsee, poikkeuksena jotkin etätyönä tehdyt palvelut. Tavoitteemme on, että sekä työntekijöiden että työnantajan kannalta työllistäminen ja työn vastaanottaminen, työn teettäminen ja tekeminen pitää tehdä paljon joustavammaksi kuin nykyisin – tämä on palvelualan elinehto. Yhteiskunnan velvollisuus on auttaa ihmisiä perustoimeentulon ylläpitämisessä, siltä osin kun sitä ei voida kattaa työn tekemisellä.

Erikseen kutsuttavia työsopimuksia oli 17 %:lla henkilöstöstämme vuoden 2014 lopussa. Erikseen töihin kutsuttavista 15 % on ollut työsuhteessa jo yli 5 vuotta, pisin työsuhde on jatkunut yli 30 vuotta. Heidän joukossa on aiemmin kokoaikaisena työskennelleitä, mutta nyt päätoimisesti muissa töissä toimivia. Joukkoon kuuluu eläkkeelle jääneitä ja iso määrä opiskelijoita. He ovat tärkeä osa tuotantoprosessiamme silloin, kun asiakkaat palveluita tarvitsevat ja me voimme heille tarjota työtä.

Henkilöstöön liittyvät tunnusluvut ovat meille tärkeitä ja toivottavasti hyvä lukijani, myös sinulle. Olemme pyrkineet olemaan avoimia ja ylpeitä henkilöstöstämme. Kuten vuodesta 2001 alkaen niin nytkin, henkilöstöön liittyvät tunnusluvut vuodelta 2014 ovat luettavissa Henkilöstöraportista 2014 kotisivuillamme.

Raportista ja tästä uutiskirjeestä löytyy myös yksityiskohtia Henkilöstökysely 2014 tuloksista. Kyselystä saatu palaute antaa meille työkaluja työhyvinvoinnin ja johtamisen parantamiseen. Olen erittäin ilahtunut jo kolmatta vuotta jatkuneesta työtapaturmien vähenemisestä, kuitenkin nykyisessä tasossakin on tietysti paljon parannettavaa. Uskon parantumisen tulevan tehokkaamman työtapaturmia ennaltaehkäisevän toiminnan kautta. Valitettavaa on uhka- ja väkivaltatilanteiden taajuuden pysyminen korkealla. Kuitenkin tunnistamme vahvasti toimivamme palvelualalla ja arjen sankaritekoja keräämällä sekä niistä kertomalla haluamme levittää käytännön esimerkkejä erilaisista tilanteista, joissa henkilöstömme palvelee teitä. Tulosten perusteella jokainen yksikkö valitsee 1-3 kehittämiskohdetta ja vähintään esimiehet, jotka saivat kyselystä henkilökohtaisen henkilöstökyselyn Leadership Index –arvion, analysoivat myös oman johtamisensa parantamista. Keskeinen periaate on jatkuva parantaminen – mitä ikinä sitten tehdäänkään. Näillä näkymin seuraava kansainvälinen, yhtiölaajuinen henkilöstökysely toteutetaan vuonna 2016.

Tätä kirjoitettaessa uusi hallituksen esitys (HE 22/2014) laiksi yksityisistä turvallisuuspalveluista on ollut Eduskunnan suuressa salissa ensimmäisessä käsittelyssä ja mitä ilmeisemmin tulee hyväksytyksi. Palaamme siihen uutiskirjeissämme aikanaan myöhemmin.

Miellyttäviä hetkiä Uutiskirjeemme parissa ja hyvää kevättä

Helsingissä 12. päivä maaliskuuta 2015

Jarmo Mikkonen
toimitusjohtaja

Takaisin