17.3.2016

Lahden entinen varuskunta antoi suojan turvapaikanhakijoille

Syyskuun 24. päivä 2015 avasi SPR Lahden Hennalassa vastaanottokeskuksen turvapaikanhakijoille entisen varuskunnan tiloissa.

- Enimmillään Hennalan keskuksen asukasmäärä oli viime vuoden marras-joulukuussa, silloin asukkaita varuskunnassa oli 650 henkilöä, SPR:n Lahden Hennalan vastaanottokeskuksen johtaja Markku Heikkilä kertoo.

- Yksikön aloitus ylitti mediakynnyksen jopa Amerikassa. Uutislähetyksissä näytettiin kuvia Hennalan portilta ensimmäisenä toimintayönä, kuvissa esiintyi klaanipukuun pukeutunut päijäthämälainen, hän jatkaa.

Hennalan toiminta

Keskus tarjoaa laissa kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta ja ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta määritellyt palvelut (17.6.2011/746, 3 § 6 mom).

Vastaanottokeskuksessa on asukkaina miehiä ja naisia, yksin tulleita ja pariskuntia sekä lapsiperheitä, joilla on eri-ikäisiä lapsia. Asukkaat majoittuvat 14 henkilön kasarmihuoneissa ja käytävien pienemmissä huoneissa, jotka ovat olleet alun perin toimistotiloja. Vastaanottokeskus pyrkii järjestämään asukkaille myös erilaisia aktiviteetteja.

- Järjestämme asukkaille erilaista kotoutumista tukevaa koulutusta sekä työ- ja harrastustoimintaa keskuksen henkilökunnan sekä vapaaehtoisten toteuttamana. Varuskunnan entistä lippukenttää käytetään jalkapallokenttänä sekä erilaisten ulkoilutapahtumien toteuttamisessa, Heikkilä kertoo asukkaiden aktivoimisesta.

Asukkaat saavat vapaasti liikkua alueella ja sen ulkopuolella.

Securitas mukana alusta asti

Securitas on ollut vastaanottokeskuksen toiminnassa mukana alusta lähtien.

- Meiltä oli ensimmäinen vartija paikalla puoli tuntia tilauksen jälkeen, Securitaksen Lahden yksikön päällikkö Mikko Kasurinen kertoo.

- Olemme keskuksessa turvaamassa ihmisiä, omaisuutta ja toimitiloja ympäri vuorokauden, hän jatkaa.

Tarkalleen ottaen tämä tarkoittaa keskuksessa toimijoiden; SPR:n työntekijöiden ja vapaaehtoisten työn turvaamista, keskuksen asukkaiden turvaamista ulkopuolisia uhkia vastaan sekä varautumista mahdollisiin poikkeustilanteisiin. Keskuksessa on myös kameravalvontajärjestelmä, jota voidaan käyttää alueen ja tilojen valvonnassa.

- Autamme ja opastamme myös kaikissa käytännön askareissa, kuten ruokailussa. Asukkaat syövät entisessä varuskunnan sotilaskodissa. Rytmitämme ruokailun, jotta ruuhkia ei syntyisi ja neuvomme ja opastamme muuan muassa jätteiden lajittelussa ja ruokailuvälineiden viemisessä tiskikärryihin, Kasurinen kertoo.

Motivoitunut ja osaava henkilökunta

Nopea avuntarve lisäsi myös rekrytointipaineita.

- Pystyimme hienosti vastaamaan muuttuviin tilanteisiin toimittamalla nopeasti kohteeseen riittävän määrän henkilökuntaa, Kasurinen sanoo.

- Tilanne on vaatinut nopeita liikkeitä erityisesti henkilöstösuunnittelijoilta, jotka tekevät työvuorolistat ja tietysti vartijoilta venymistä pitkissä työvuoroissa haasteellisissa tilanteissa, Kasurinen kiittelee työntekijöitään.

Myös Securitaksen toimitusjohtaja Jarmo Mikkonen yhtyy kiitoksiin.

- Vastaanottokeskuksissa työskentelevä henkilöstömme on yltänyt hienoihin suorituksiin. Kiitos heille kaikille siitä, että työ on hoidettu tavalla, josta voin olla ylpeä. Kiitokset myös siitä joustavuudesta, jota on osoitettu, kun uusia vastaanottokeskuksia on nopealla tahdilla avattu ja toimeksiantoja on jouduttu aloittamaan hyvinkin nopealla aikataululla, hän kiittää vastaanottokeskusten työntekijöitämme.

Securitas vastaa Hennalan lisäksi useiden muiden turvapaikanhakijoille perustettujen vastaanottoyksiköiden turvallisuudesta ympäri Suomen.

Lisätietoja:

markku.heikkila@redcross.fi
mikko.kasurinen@securitas.fi

Takaisin