21.6.2016

Yövartijan matkassa

Securitaksen uusi henkilöstöpäällikkö Katja Soivio tutustui kentällä työskentelevien vartijoiden työhön.

- Aloitin henkilöstöpäällikkönä Securitaksella syksyllä 2015. Minulle on ollut alusta asti selvää, että haluan tutustua työntekijöidemme työhön mielestäni parhaalla mahdollisella tavalla – kokeilemalla itse heidän työtään. Koska minulla ei ole aiempaa kokemusta turvallisuusalalta, oli minun ensin kouluttauduttava työhön, Soivio kertoo.

Katja kävi loppuvuodesta 2015 vartijakurssin ja sai lopputentin jälkeen vartijan pätevyyden. Työvuoroksi valikoitui piirivartijan yövuoro Espoon piirissä. Piirivartijan työnkuvaan kuuluu liikkuminen autolla eri asiakaskohteisiin ja vartiointikierrosten tekeminen kävellen paikan päällä. Ennen lähtöä Katja kävi hakemassa varustevarastolta asianmukaiset vartijan vaatteet ja puki ne päälleen vuoron ajaksi. Ilmassa oli pientä jännitystä.

- Kun vartijakortti oli vihdoin taskussa ja varusteet hankittu varustevarastolta, lähdettiin huhtikuisena torstaina yövuoroon Espoon piiriin - jännittävää! Kanssani vuoroa lähti tekemään työsuojeluvaltuutettumme Klaus sekä vuorossa oleva Harri. Harrin ilmeestä päättelin, että tieto vieraista takapenkillä seuraavan 12 tunnin ajan tuli yllätyksenä, hän hymyillen kertoo.

Tarinoita ja tarkastuskäyntejä

Iltaseitsemältä päästiin lähtemään. Kierroksella käytiin tarkastamassa useita erilaisia kohteita. Kierrokseen kuului ainakin toimistojen, autokauppojen, kaupungin eri rakennusten, ostoskeskusten ja kauppojen tarkastuskierroksia. Riippuen asiakassopimuksesta, osa kohteista kierrettiin hyvin tarkkaan sekä sisältä että ulkoa, osa tarkastettiin vain ulkoa käsin.

- Aika meni tosi nopeasti. Huomaamatta oli kulunut useampi tunti käydessämme läpi kohteita. Ilma oli vaihdellut hurjasta sateesta märkään ja leutoon loppukevään yöhön. Sain kuulla mielenkiintoisia tarinoita vartijan työstä sekä kohteista, joita kiersimme. Harrillakin on työuraa jo 17 vuoden ajalta Securitaksella, joten todellisen konkarin matkaan olin päässyt! Soivio kiittelee työnohjaajiaan.

Puolen yön jälkeen takana oli kymmeniä tarkastuskäyntejä. Ja oltiin edelleen aikataulussa.
- Näin ensikertalaiselle näyttivät rappukäytävät, kellarit, toimistot ja rakennukset kaikki samanlaisilta ja minulla olikin vaikeuksia muistaa, mihin suuntaan piti kävellä tai mistä ottaa "tagi" (sähköinen kuittaus asiakkaan lukulaitteeseen), vaikka kyseessä saattoi olla jo toinen käynti samassa kohteessa! Pää oli pahemmin pyörällä kuin Linnanmäellä konsanaan, hän naurahtaa.

Kokonaisuutena kävelemistä kertyi yön aikana 15 kilometriä ja auton mittari pyörähti 130 kilometriä eteenpäin. Kaikki sovitut käynnit ehdittiin tehdä eikä hälytyksiä tai ylimääräisiä keskeytyksiä vuoron aikana tullut.

Positiivinen ja opettavainen kokemus

- Kokemus oli ehdottomasti mielenkiintoinen ja opettava, joten sovinkin jo seuraavasta vuorosta, mahdollisesti johonkin toiseen yksikköön kesän aikana. Ilmeisesti innostukseni tasosta johtuen ei väsymyskään päässyt kummemmin yllättämään ja jaksoin helposti pysytellä hereillä aamuun asti, Soivio kertaa yön tunnelmia.

Jotain ylimääräistä työn ohellakin ehdittiin tehdä.

- Aamun kruunasi ehdottomasti upea auringonnousu, jota ehdimme hetken aikaa ihailla merenrannalla erään kohteemme rantakalliolla, hän lopettaa.

Takaisin