16.5.2022

Palveluvartija on asiakaspalvelun ytimessä

Ylivartija Jussi Harmokivi toimii palveluvartijana Securitaksen Pirkanmaan kaupan kohteissa. Palveluvartija on Securitaksen palvelukonsepti, jossa työnkuva on vartijan tehtäviä laajempi ja jossa asiakaspalvelulla on erityinen paino.

Jussi Harmokivi vetää tottuneesti tuotteet kassan koodinlukijan läpi ja pyytää asiakkaalta ystävällisesti maksun. Ollaan Tampereen keskustan K-market Mestarissa. 
– Olen ollut täällä palveluvartijana nyt pari vuotta, Harmokivi kertoo.
K-market Mestarin kauppias Hanna Mattelmäki on käyttänyt Securitaksen palveluvartija-palvelua jo 4,5 vuotta.
- Liikkeemme sijaitsee Tampereen keskustassa, joten tarvitsimme erityisesti viikonloppuisin ja erilaisten tapahtumien aikaan henkilökunnan tueksi vartijan rauhoittamaan tilannetta. Ja kun saimme samalla tärkeää apua kaupan muihin tehtäviin, on tämä toimintamalli ollut meille erittäin sopiva, Mattelmäki toteaa.
- Palvelu on pelannut hyvin ja olemme saaneet joustavasti palveluvartijan paikalle lyhyelläkin varoitusajalla paikkaamaan henkilökuntaa sairaustapauksissa ja lisäresurssina, kun on tapahtumia keskustassa, jolloin asiakasmäärät kasvavat, hän jatkaa.

Turvallisuus ja asiakaspalvelu samassa paketissa

K-market Mestarissa Harmokivi tekee vuoroja pääosin kassalla.
- Teen myös välillä töitä painimotuotteiden hyllytyksessä ja pakkasessa kylmäkaappia täyttämässä, mutta täällä kassatyössä apuani tarvitaan eniten, hän sanoo. Kassatyöskentely oli Harmokivelle täysin vierasta, kun hän aloitti palveluvartijan tehtävät.
- Kyllähän se vähän jännitti, kun tiesin, että kassatyöskentely kuuluu tehtäviin eikä matikka kuulunut koulussa lempiaineisiin. Onneksi nämä nykyajan kassakoneet ovat niin kehittyneitä, että hoitavat laskutoimitukset lähes kokonaan itse. Ja sain hyvän perehdytyksen kaupan henkilökunnalta, hän jatkaa.
Vartijan tehtävät kuuluvat luonnollisesti myös toimenkuvaan.
- Valvon myymälässä yleistä järjestystä, turvaan myymälän henkilökuntaa ja tuotteita. Jotain juoksukaljoja ja muuta näpistystä on yritetty, mutta vartijalätkä rintapielessä saa monet kääntymään jo ovelta takaisin, Harmokivi naurahtaa.
Myös Mattelmäki yhtyy Harmokiven kommenttiin.
- Tilanne on rauhoittunut selvästi myymälässä, kun on tiedossa, että vartija on liikkeessä läsnä. Ja tämä ei toimi vain asiakkaiden suuntaan vaan myös kaupan oman henkilökunnan. Työntekijöidemme pysyvyys on korkea ja yksi syy on juuri vartijan läsnäolo. Muu henkilökunta voi keskittyä omaan tekemiseensä, kun koulutettu vartija valvoo järjestystä liikkeessä. Myös vartijan ensiaputaito on tärkeää vilkkaassa keskustamyymälässä, jossa asiakasmäärät ovat paikoin suuria.
- Securitaksen palveluvartijat ovat pidettyjä työkavereita, jotka ovat luonteva osa meidän henkilökuntaamme, Mattelmäki kiittelee.
Piirivartiointiyksikkömme tekee myös käyntejä myymäläkohteisiin päivittäin ja lisäapua saa nopeasti lähimmältä partiolta tarvittaessa.

Palveluvartijan koulutus

Securitas järjestää palveluvartijoille erityisesti heille räätälöidyn koulutuksen, joka sisältää perusvartijan koulutuksen lisäksi kaupan alan ympäristön erityispiirteiden opiskelua.
- Koulutuksessa keskitytään elementteihin, jotka antavat hyvän perustan palveluvartijana työskentelyyn, erityisesti kaupan alan asiakaspalveluun. Lisäksi koulutuksessa kerrataan turvallisuusnäkökulmaa hyvin käytännönläheisesti, kertoo palveluvartija-konseptista Securitaksella vastaava tuotepäällikkö Merja Aarnio-Sorsa.
Harmokivi ei ole erillistä koulutusta vielä käynyt, kun koulutus on uusi ja hänellä on jo käytännön kokemusta riittävästi, mutta aikoo kyllä sen tehdä.
- Tarkoitus on mennä tutustumaan koulutukseen. Aina voi oppia uutta ja saada uusia näkökulmia tehtävään, hän toteaa.

Palveluvartijalle on kysyntää

- Palvelutuotteelle on jatkuvasti kasvavaa kysyntää kaupan toimintaympäristössä, sillä palveluvartijan toimenkuvassa yhdistyvät asiakaspalvelu sekä Securitaksen turvallisuusratkaisut. Palveluvartijat ovatkin näkyvässä roolissa, tarkoituksenaan luoda ostamisen ja asioimisen kynnys matalaksi sekä luoda turvallinen ympäristö niin kaupan henkilökunnalle kuin asiakkaille, Aarnio-Sorsa lopuksi toteaa.

Takaisin