1.12.2022
Securitas on Messukeskuksen luottokumppani asiakaspalvelussa ja turvallisuudessa
Securitaksen pitkäaikainen turvallisuuspuolen kumppanuus Messukeskuksen kanssa on laajentunut liki kaikille palvelun saroille. Messukeskus on kuin näyteikkuna, jossa konkretisoituu, miten monipuolinen ja osaava kumppani Securitas on.
Tuotanto- ja kiinteistöjohtaja Mika Vakkilainen on työskennellyt 26 vuotta Helsingin Messukeskuksessa. Hän oli talossa silloinkin, kun Securitaksen nykyiset palvelupäälliköt Joonas Patrikainen ja Jonna Jussila aloittivat vartijoina vuosina 2005 ja 2012, ja on ollut vaikuttamassa muutoksiin siinä, mitä palveluita tuotetaan itse ja mitä ostetaan kumppaneilta.
Messukeskus on innostava työympäristö, jossa iloitaan siitä, miten kiireisenä syksy jatkuu hiljaisten pandemiavuosien jälkeen. Samaan aikaan kun tapahtumat ovat toden teolla käynnistyneet, talon rutiinit rullaavat.
”Meillä on tiivis yhteistyö hallipalvelun kanssa, jossa ovat turvallisuuspalvelut ja kävijäasiat. Suunnittelemme hallimestarin kanssa käytännön asioita pidemmällä tähtäimellä ja järjestämme koulutusta yhteistyössä”, Patrikainen kertoo.
Patrikainen on turvallisuudesta vastaava palvelupäällikkö ja toimii turvallisuuspäällikkönä Messukeskuksen tapahtumissa, joiden järjestäjä on ulkopuolinen, kuten Nordic Business Forumissa ja Slushissa.
Jussila vastaa tapahtumapuolesta, eli hänen vastuullaan ovat aulapalvelut ja tapahtuma-avustajapalvelu, muun muassa esiintymislavojen ja Siiven kongressikeskuksen palvelut.
”Aulapalveluihin kuuluu kaikki, mikä tapahtuu asiakassisäänkäynneillä: kassat, palvelupisteet, naulakot ja aulaohjaus”, Jussila kertoo.
Vakkilainen pitelee kaikkia lankoja käsissään.
”Teemme kehitystyötä kaikkien kumppaniemme kanssa koko Messukeskuksen, asiakaskokemuksen ja toiminnallisuuden osalta, seuraamme tapahtumien palautetta sekä katsomme eteenpäin. Se on erityisen tärkeää tällaisena vilkkaana syksynä, jolloin on paljon omia ja vierastapahtumia, osa tiukoilla aikatauluilla”, Vakkilainen kuvailee.
Turvallisuus- ja asiakaspalvelupuolen osaaminen on niin vankkaa, että tapahtumaraporteissa harvoin on mainintoja sen puutteista.
”Meillä on paljon vuosittain toistuvia tapahtumia, paljon kokemusta ja osaamista sekä meillä että Securitaksen puolella. Vain harvoin tulee yllätyksiä”, Vakkilainen toteaa.
Yhteistyö Securitaksen kanssa kirvoittaa Vakkilaiselta kiitoksia muun muassa keskusvalvomon osalta.
”Securitas hoitaa valvomoa, joka on keskeinen osa toimintaamme. Sen henkilökunta on perehdytetty ohjaamaan valaistusta ja ilmanvaihtoa, jolloin huolto voi viikonloppuisin etäpäivystää. Tämä on meille arvokas palvelu, sillä se on ympärivuorokautisena toimintona iso kustannus. Otamme siitä kaiken hyödyn irti, ja se pystyy ratkomaan monia asioita. Siellä on osaavat kaverit”, Vakkilainen kehaisee.
Viimeaikainen yhteisen kehittämisen kohde on ollut turvallisuussertifikaatin hankinta. Vakkilainen kertoo, että Shore-sertifikaatin myönsi sama organisaatio, joka pandemia-aikana sertifioi toimintaa covid19:n osalta.
”Uuteen sertifikaattiin kuului perusteellinen auditointi, joka painottui henkilö- ja paloturvallisuuteen. Paransimme palautteen pohjalta muun muassa evakuointitilanteen dokumentointiamme, ja saimme sertifikaatin ensimmäisenä messukeskuksena Suomessa”, Vakkilainen kertoo.
Vakkilaisen mukaan Helsingin Messukeskus sai paljon kiitosta siitä, miten se hoitaa turvallisuusasioita kumppaneidensa kanssa.
Messukeskuksen ja Securitaksen joustava yhteistyö palvelee myös kansainvälisten kongressijärjestäjien suomalaisista poikkeavia turvajärjestelyvaatimuksia.
”Suomi on turvallinen maa, ja ulkomailta tulevalla kongressijärjestäjällä voi olla turvallisuuden suhteen tiukemmat vaatimukset kuin koemme, että täällä olisi tarpeen. Korkeamman tason turvallisuutta toivova kongressijärjestäjä käy jo alkuvaiheessa keskustelun Securitaksen kanssa. Securitas on turvallisuuden asiantuntijaorganisaatio ja tekee suunnitelman ja tarjouksen toivotun turvallisuustason toteuttamisesta. Malli toimii: pystymme vastaamaan asiakastarpeeseen”, Vakkilainen myhäilee.
Turvallisuus on peruskallio, jonka päälle Messukeskus perustaa toimintansa.
”Yhdessä kumppaneidemme kanssa painotamme erityisesti asiakaskokemusta.
Haluamme, että kävijät viihtyvät, saavat hyvä palvelua ja tulevat takaisin. Palvelu alkaa ovenkahvasta”, Vakkilainen summaa.
Kuva Evento-lehti